Inicio > Mis eListas > mediosmedios > Mensajes

 Índice de Mensajes 
 Mensajes 721 al 740 
Zo-8859-1?Q?Robert Roberto
Re: Cambios en Com Andrés A
¿Nada que ver con Roberto
De hoy para mañana Roberto
Cuba invita a los Mediosme
Onda Cero corta ab Mediosme
RE: Solidaridad co NO PASAR
Solidaridad con pe Roberto
Re: Solidaridad co Mediosme
Informe de la Mesa Mediosme
Argentina: ahora, Mediosme
attn. horacio pelm adolfo m
CNN cierra su cana Mediosme
Zo-8859-1?Q?Robert Roberto
De hoy para mañana Roberto
Ciento veite perio Mediosme
"Insultos", por Ro Mediosme
Fw: Artículo de Pa Roberto
Re: "Insultos", po Roberto
 << 20 ant. | 20 sig. >>
Página principal    Mensajes | Enviar Mensaje | Ficheros | Datos | Encuestas | Eventos | Mis Preferencias

Mostrando mensaje 748     < Anterior | Siguiente >
Responder a este mensaje
Asunto:[mediosmedios] El golpe a Notimex, denunciado en LA Times
Fecha:Lunes, 14 de Enero, 2002  00:01:24 (EST)
Autor:Fortizpardo <Fortizpardo>

Este artículo apareció publicado en Los Angeles Times el domingo 13 de enero  
de 2001 
Favor de difundirlo por todos los medios posibles.  
Old Politics Ends New Journalism 
 Notimex, the news agency funded by the government, was going to become a  
BBC-style organization. 
MEXICO CITY -- The Mexican term "autogol" is borrowed from soccer and means  
the goal a player scores for his opponent. It is also used to describe  
actions that hurt one's own cause. Unfortunately for Mexican President  
Vicente Fox, the recent firing of Francisco Ortiz Pinchetti as director of  
Notimex, the government-funded news agency, was a political "autogol." 
Notimex is Latin America's largest news agency, with some 800 clients and 740  
employees, including more than 100 in Mexico and another 100 abroad. For  
years, it was the propaganda vehicle of the government, that is, the  
Institutional Revolutionary Party, or the PRI, and the president. 
Fox promised to transform Notimex into an independent and respected source of  
news, and Ortiz Pinchetti seemed the perfect candidate to orchestrate the  
change. In the mid-1970s, he was a reporter for Excelsior, then Mexico's best  
daily newspaper and the most critical of government conduct. President Luis  
Echeverria, upset at the paper's tone, engineered the ouster of its editor,  
Julio Scherer, in 1976. It was a pivotal moment in the development of  
independent journalism in Mexico. Three hundred journalists, including Ortiz  
Pinchetti and staff, followed Scherer out the door. Together, they formed  
Proceso, a left-wing newsweekly, that for years was the only voice critical  
of the government in the Mexican mass media. 
During his 25 years at Proceso, Ortiz Pinchetti covered some of the most  
important moments on Mexico's road to democracy. These included widespread  
vote fraud in the state gubernatorial elections in Chihuahua in 1986 and the  
similarly fraudulent presidential election of 1988. He and his son, Francisco  
Ortiz Pardo, were the magazine's correspondents on the Fox campaign during  
Their reporting soon reflected the groundswell of Fox support that eventually  
led to his victory. But Proceso was distinctly anti-Fox, and Scherer's son  
advised the PRI's presidential candidate, Francisco Labastida. Less than a  
month before the presidential election, both Ortizes were fired. Neither  
Scherer nor Rafael Rodriguez Castaneda, the magazine's editor, has given a  
reason for the firing. The episode stained the reputation of Scherer, who up  
to then was considered Mexico's leading proponent of press freedom. 
Ortiz Pinchetti accepted the Notimex job on the condition that he would have  
full autonomy to shape the news agency into a BBC- or Agence France  
Presse-style press. For a while, it seemed possible. The $4.5-million debt  
that Ortiz Pinchetti inherited was retired last month. 
Above all, Notimex stories began appearing more frequently in the Mexican  
press. In part, this was because they reflected Mexico's new pluralism.  
Notimex reporters could quote sources from across the political spectrum.  
Ortiz Pinchetti invited politicians from various parties to contribute  
opinion columns. "We had no more censorship. There were no more taboos or  
issues that weren't touched," he says. 
But by the end of last summer, there were rumblings of discontent in the  
Interior Ministry, which oversees Notimex and its budget. Interior  
Undersecretary Jose Luis Duran complained to Ortiz Pinchetti that the  
governors of Queretaro and Oaxaca--one a member of the PRI, the other of  
Fox's center-right National Action Party, or PAN--had objected to Notimex  
quoting their critics in news stories. Ortiz Pinchetti claims Duran insisted  
he fire the reporters in question, which he refused to do. Duran later  
complained about an article critical of Mexican Foreign Minister Jorge  
Castaneda. Ortiz Pinchetti said he told Duran that it was an opinion column,  
identified as such and thus appropriate. 
By this time, midway through his first year as president, Fox and his  
administration were getting hammered by Mexico's media. Fox was also trying  
to cultivate support among Mexico's governors. The combination of the two may  
have changed the administration's attitude toward the idea of an independent  
news agency supported by the government. In any case, at a meeting in early  
November, Ortiz Pinchetti said Duran warned him that there were people in the  
administration who thought Notimex needed new management. 
Later that month, Ortiz Pinchetti and 16 other top editors were fired. A  
spokesman for Duran said the firing was not censorship but a restructuring.  
Duran did not return repeated phone calls requesting comment on the firing. 
"They said it was a decision aimed at the administrative side, but they fired  
only journalists and left the administrator in place," Ortiz Pinchetti says.  
In protest, 25 reporters and editors quit. Notimex is now headless, its  
editorial staff demoralized. Pedro Tames, a former Duran assistant, is now  
interim director of the agency. 
Javier Corral, a senator from Fox's party, the PAN, called the firing  
"political censorship." The Fox administration "thought twice about an agency  
producing real journalism," Corral says. 
Whatever the reason for the firing, it's hard not to note its parallel with  
what happened at Excelsior years ago under PRI rule. 
A revitalized Notimex could have been one shining example of what the Mexican  
president hopes to create in Mexico. Instead, he has lost some credibility  
and has another dysfunctional government agency on his hands. Ortiz  
Pinchetti's fate may also illustrate how difficult it is to resist old tools  
of political control when change takes an unexpected course. The democratic  
traditions and habits--like speaking truth to power--that would have  
protected Ortiz Pinchetti are only now developing in Mexico. Notimex, if left  
alone, could have accelerated progress. 
Sam Quinones is the author of "True Tales From Mexico: The Lunch Mob, the  
Popsicle Kings, Chalino and the Bronx."  
For information about reprinting this article, go to  
             ~ Promoción especial de ~ 
Ten un detalle con tu lista este año y aprovechate de esta oferta 
      Haz clic aquí: 
      ¡Date prisa! Esta oferta expira el 31 de Enero, 2002 

[Adjunto no mostrado: Latimes.doc (application/octet-stream) ]