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Asunto: Re: Sobre Alejandro
Fecha:Jueves, 26 de Junio, 2003  11:21:08 (+0200)
Autor:Ana Maria Vazquez <avhoys @.....es>
En respuesta a:Mensaje 3705 (escrito por Juan Antonio Sanz)

No solo eso, sino mucho más: Desde las excavaciones de Bietak en Avaris con el descubrimiento de frescos micénicos( con permiso de los que dicen que no existen los "frescos"  en época antigua en Egipto y sin iniciar más discusiones), las interinfluencias egipcio-minoicas , la presencia de cerámicas micénicas IIIC:1b en las costas cananeas es otra constante, en Canaán, en todos los yacimientos , y de otros items "heládicos o minoicos  o  micénicos" indican:Intercambios, comercio...obviamente. PERO, una serie de ITEMS no condicionan UNA INFLUENCIA CULTURAL ni micho menos la asunción de UNA CULTURA, con todo lo que el término cultura puede significar y significa.. Por ejemplo: Alguien que tenga en su casa  cerámica de TODO EL MEDITERRÄNEO y adyacentes: platos chinos, puñales de la India, Nepal, Ammán, y Coca Cola en la  NEVERA y pantalones vaqueros en  el  armario. ¿Qué es, nepalí, nabatea o de Madrid?. ¿Que dicen de esta persona los vasos griegos de su  vitrina o la estatua de Diana de bronce,francesa, Esculapio de yeso, de Atenas, made in "honkong" probablemente, sacerdotisas minoicas de cerámica o estandartes hititas de bronce, silex de Saqqara, ánforas de Mallorca, cerámica bruñida del Carambolo o barniz rojo de Cartago, piedra caliza de Malta y un cuchillo de obsidiana de Dios sabe donde(donde la haya, claro)?. Posiblemente, si es de Madrid, siga comiendo pescadito frito, bebiendo tinto de verano y cañas  y callos y cocido y  odie la comida japonesa y las hamburguesas , siga hablando español con modismos y procure hacer gala de ello hasta en ambientes anglosajones .NO ESTÁ ACULTURADA, ni oriental ni "usa-mente", salvo en los objetos que le gustan o facilitan su  vida, como indica una preferencia estilística o artística o cultural, como podrían indicar los objetos de adorno, que han llegado a esta casa casa por diversos motivos. Por ello yo creo que  ITEMS no son igual a aculturación, por más que un estilo cerámico, com el IIIC:1b defina a los Pueblos del Mar etc...La "presencia griega" en el Próximo Oriente, creo, como la definición de lo que es fenicio o celta u otra serie de problemas de "contactos" de civilizaciones, presencias de pueblos etc... creo que no se puede definir solamente por una serie de items arqueológicos, evidencia de "migración del item" por diversas causas, dificilmente constatables, sino que  ACULTURACIÓN es algo mas profundo, una suma de  items arqueológicos más forma de vida y pensamiento, creencias, "integración cultural ", ... no son solo  "contactos" ni solo materiales arqueológicos productos de comercio, modas, viajes etc...Lamentablemente,  y feliamente a la vez,  lo único que queda de "algo" es  el item   constatable a  nivel arqueológico . Pero...nada más,  a menudo. De ahi deriva la dificultad de evaluar la interacción cultural en toda época y sobre todo en el mundo antiguo. Si comparamos con la actualidad, por ejemplo, la cantidad de chinos, restaurantes o tiendas de "Todo a 100" no nos han hecho AUN chinos a los madrileños( aunque todo se andará...). Y por el  momento, aunque se pueda comer con palillos, detrás del item no va Confucio necesariamente. Como no hicieron "romanos" hispanor( de ahi el término hispanorroanos que se maneja)  a los indígenas cuyos territorios conquistó Roma hasta "algunas" generaciones despues(bastantes) del comienzo de la presencia-conquista romana en Iberia.
Por ello, y no me voy a extender más, resumo: Elementos heládicos-minoico-micénicos-geométricos...etc.. en el Egro y Próximo Ornete....recordemos las líneas de comercio de la obsidiana de Melos, por ejemplo...Inmemoriales. Navegaciones:Desde cuando se quieran admitir...Aculturación: Depende. (Que quiere decir que "es dificilísimo saberlo" o, si quieren...pues que ni idea .Todo depende de los factores que se analicen. las teorías que se apoyen o las opiniones que prevalezcan en el momento):No hay datos concluyentes y podríamos estar discutiendo años.Por tanto: ¿Hay helenización de Oriente?.....¿Cuando?.¿Cómo?. ¿A qué llamamos helenización?. ¿Que es un "heleno"?....¿qué factores condicionan la civilización que denominamos helénica y desde qué momento?.¿Es lo mismo lo heleno del II milenio que lo heleno del I, en general, o bajamos la cronologóa por periodos de años, momentos cerámicos, ámbitos heládico, minoico, cicládico, próximo oriental...norteafricano, transeufrateno, asiático, arábigo...estilos cerámicos, asentamientos, rasgos estilisticos en escultura, pintura, urbanismo, arquitectura, útiles cotidianos, pensamiento, altares, exvotos, toreutica, armamento, musivaria....Dependiendo del puntos de vista, item que se examine, ámbito que se estudie o factor que se considere...se puede decir una cosa o todo lo contrario. Por ESO no suelo discutir lo que no es ABSOLUTO:"Esto" apareció en "éste" contexto" es la UNICA REALIDAD...¿Qué puede significar?.....Veremos a qué conclusión llegan  en el próximo Congreso los expertos. Habrá opiniones para todos los gustos. Y creo que TODOS tendrán razón. Unos nos gustar´na más que otros. Y entre todos tendremos siempre una verdad a medias, porque los que hicieron el útil descubierto, los que lo usaron, no pueden explicárnos el por qué.   Y siempre estaremos faltos de datos. Ese es el problema. Y por eso yo digo siempre lo de "no se si...", "puede ser que...". Un saludo. Drá.Vázquez

Juan Antonio Sanz <jasanzrus@...> wrote:
He aquí un curioso artículo sobre Alejandro Magno que me recomiendo mi buen
amigo Jasik.

Saludos.
Juan Antonio Sanz

How great was Alexander?

By Kathleen Maclay, Media Relations | 12 June 2003

BERKELEY – Alexander the Great may not have been so great after all.

A University of California, Berkeley-led group of researchers is challenging
the common history that credits the Macedonian king with initiating the
spread of ancient Greek culture throughout the Middle East during his
conquest of the region during the 4th century B.C.

Backed by a nearly $234,000 collaborative research grant from the Getty
Foundation, the team over the next two years will try to document a thriving
Hellenized culture in the city of Dor, Israel, at least 100 years before
Alexander marched in.

The birth of the Hellenistic period, when Greek culture began to spread far
beyond its native territory, has long been set around 334 B.C. to 323 B.C.,
when Alexander and his troops began their 20,000-mile conquest, thundering
from Macedonia south through what is now Syria, Lebanon, Israel and Egypt.
The troops then set off for Persia and India.

"Our hunch is that at Dor, Hellenization - the wholesale importation of
Greek material culture - begins in the 5th century B.C. and goes into high
gear around about 400 B.C. So, it precedes Alexander," said Andrew Stewart,
a UC Berkeley professor of art history and classics in the College of
Letters & Science. He also is the project's principal investigator.

"There is, as far as we can tell, no boost given to this process by
Alexander's conquests," said Stewart. "So, immediately we are challenging
the view that it was Alexander who principally spread Greek culture
throughout the Middle East."

One of Stewart's UC Berkeley colleagues and an assistant professor of Near
Eastern Studies, Marian Feldman, said the Mediterranean sea has long brought
peoples and cultures together. Particularly close ties between the Levantine
coast - which includes present-day Israel, Lebanon and Syria - and Greece
appear as early as 1,400 B.C., she said.

"Tel Dor, located directly on the sea, should have participated in these
interactions," Feldman said.

Dor was most likely a Phoenician or Phoenician-related city in the early
centuries of the first millennium, and the Phoenicians are renowned for
their seafaring skills and merchantile entrepreneurship, as memorialized in
Homer's "Odyssey," she said. "When the excavations at Dor go deeper," said
Feldman, "these contacts will be probably be shown to reach further back in
time."

Stewart's team members will direct their attention to the wealth of
materials found at the ancient Israelite seaport site of Dor, established by
the Canaanites around 2,000 B.C. and once the harbor of King Solomon.
Alexander the Great passed by Dor on his march from Tyre to Gaza and Egypt,
by which time the city hosted a lively mixture of Phoenicians, Jews, Greeks
and others.

In collaboration with teams from the Hebrew University of Jerusalem and
several American, Canadian and South African universities, Stewart has been
digging at two sites at Dor for 20 years. These teams have uncovered more
than 100,000 artifacts, close to 90 percent of them pottery, but also
sculptures, figurines, lamps, coins, rings and other items representing all
strata of society and dating back to the Iron Age.

One find was a headless statue of the Greek winged goddess Victory, together
with fragments of a demolished Greek temple. Another was an elaborate and
intricate mosaic floor, probably designed to help establish a party
atmosphere in a banquet room. The mosaic - made with 10 to 15 cubes per
square centimeter - features a masked young man from the Greek comic
theater, wearing a fantastic party hat and set amid garlands of fruits and
flowers.

"You have a party animal here," said Stewart, gesturing toward a photo that
shows a character known as the second young, wavy-haired man.

"He spends much, much too much time indoors partying, likes the girls," he
said, "and tends to wake up in the morning with a hangover. That's why his
face is white, and that's why we thought it was female to begin with,
because it is so pale and its lips are rouged. Well, they're rouged because
he goes to the 'Black and White Ball' every night!"

Stewart called the mosaic "high end, absolutely top quality Greek work" that
rivals anything in Alexandria from the same period.

The temple, mosaic and Victory were found in pits where they may have been
discarded in a revival of Jewish traditionalism around 100 B.C.

It may be that some of the Phoenicians, Jews and others living in Dor simply
developed a fascination or a fondness for Greek culture and embarked on an
importing spree, Stewart said. Yet, around the time of Alexander's conquests
in the region, there was no increase in Hellenization.

Instead, the process seems to have stagnated or even - for a time - gone
into reverse, he said.

"Did our little town stand aloof from these developments?" Stewart asked.
"Or were they purely political and military? Were the early Hellenistic
kings only interested in raising money and fighting each other, essentially
limiting Hellenization to the major centers? We don't know."

But Stewart and his team hope to find out.

The researchers will investigate what has been uncovered that reflects the
efforts of inhabitants of Dor in adopting Greek culture, resisting it, or
combining it with their own to form something new. They will look at these
interactions in terms of material culture at various levels of society,
throughout time.

"The same people may have used local-type storage jars that they knew and
loved at the same time as drinking from Greek-style symposium cups," Stewart
said.

Directing the Israeli part of the project will be Professor Ilan Sharon, an
archaeologist and statistician from Hebrew University in Jerusalem with
expertise in computer science as well as the archaeology of Israel and the
Near East in the first millennium B.C. He has developed the immense data
bases required for such an investigation and will direct the computer
analysis.

The researchers will construct matrices reflecting the estimated chronology
of the architecture and artifacts in each area of the site in order to see
how they relate to each other. They will be able to develop a more refined
chronology, and artifacts of particular interest can be stratigraphically
plotted and scanned for patterns of distribution. Maps of the distribution
will be developed to help to show who lived where, and when.

"Different areas of the site, as always, might have been occupied by
different folks," said Stewart. "In Berkeley, you're going to get a
different material culture in the hills than you are down on the flats or in
East Oakland."

Ultimately, the Dor research project is expected to produce at least one
book and a dissertation.

Without a team, the work would take a lifetime, said Stewart.

Also participating will be Sarah Stroup, an assistant professor at the
University of Washington and a specialist in Hellenistic and Roman
literature and culture. Stroup received her Ph.D. from UC Berkeley in 2001
and has worked previously with Stewart at Dor. The other two members of the
investigative team will be Stewart's assistant director, Allen Estes, an
Assyriologist and archaeologist who also earned his Ph.D. at UC Berkeley in
1997, and John Berg, the site architect and stratigrapher.

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